Υποέργα ΣΑΠιΓ  / Επιμόρφωση και συγκρότηση μητρώου αξιολογητών Γερμανικής

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΚΑΙ ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΜΗΤΡΩΟΥ ΑΞΙΟΛΟΓΗΤΩΝ ΓΕΡΜΑΝΙΚΗΣ
Επιστημονική υπεύθυνη: Επικ. καθηγήτρια Δ. Βήδενμάϊερ

Το υποέργο αυτό αφορά την επιμόρφωση και τη συγκρότηση σώματος επιλεγμένων αξιολογητών γερμανικής καθώς και την ανάπτυξη Μητρώου Εξεταστών και Βαθμολογητών Γλωσσομάθειας. Η αξιολόγηση εξεταστών προφορικού λόγου και βαθμολογητών γραπτού λόγου θα γίνεται σταδιακά στη διάρκεια επι­μορφωτικών σεμιναρίων αλλά και της διενέργειας των εξετάσεων σε κάθε νέο επίπεδο πιστοποίησης γλωσσομάθειας.

Για την ποιοτική αναβάθμιση των ενεργειών αξιολόγησης και πιστοποίησης γλωσσομάθειας κρίθηκε απαραίτητη η επιμόρφωση περίπου 450 επιλεγμένων καθηγητών γερμανικής και η παράλληλη συγκρότηση σώματος πιστοποιημένων Εξεταστών και Βαθμολογητών.

Η διαδικασία της ανάπτυξης του σώματος και της επιμόρφωσης των αξιολογητών ήταν σταδιακή. Επιλέχθηκε αρχικά βάσει δηλώσεων και συνεντεύξεων επιλογής ο αριθμός των καθηγητών γερμανικής που θεωρήθηκε απαραίτητος για τη διενέργεια των εξετάσεων. Οι επιλεγμένοι καθηγητές παρακολούθησαν τρεις κύκλους ενημερωτικών και επιμορφωτικών σεμιναρίων, τα οποία εκπόνησε επιστημονική ομάδα επιμορφωτών, που εξειδικεύτηκαν για τα συγκεκριμένα σεμινάρια. Το υλικό που χρησιμοποιήθηκε κατασκευάστηκε επίσης από την επιστημονική ομάδα και τόσο το υλικό όσο και τα σεμινάρια αφορούσαν την προφορική και τη γραπτή εξέταση. Το υποέργο αποτελούνταν από πέντε πακέτα εργασίας (ΠΕ), τα οποία αναλυτικά περιγράφονται στη συνέχεια.

Επιλογή των εξεταστών και βαθμολογητών

Παραγωγή επιμορφωτικού υλικού και διενέργεια σεμινάρια για εξεταστές

Έλεγχος δεξιοτήτων επιμορφωμένων εξεταστών

Παραγωγή επιμορφωτικού υλικού και εκπαίδευση βαθμολογητών

Έλεγχος δεξιοτήτων βαθμολογητών

 

Επιλογή των εξεταστών και βαθμολογητών

Η επιλογή των εξεταστών και βαθμολογητών έγινε με βάση:

α)       τον επιστημονικό έλεγχο των τυπικών τους προσόντων, δηλαδή των δικαιολογητικών που υποβάλουν με την αίτησή τους, και

β)        τα ουσιαστικά τους προσόντα, με βάση προφορική συνέντευξη και ειδικό δελτίο αξιολόγησης, το οποίο κατασκευάστηκε ειδικά για αυτό το λόγο.

Εξετάστηκαν οι αιτήσεις που είχαν υποβάλει οι εκπαιδευτικοί ειδικότητας και διενεργήθηκαν συνεντεύξεις με τους αιτούντες ώστε να διαπιστωθεί η καταλληλότητα των υποψηφίων για τον ρόλο του εξεταστή / βαθμολογητή.

Ελέγχθηκαν οι αιτήσεις των εκπαιδευτικών με τα συνημμένα τεκμήρια (διπλώματα, πιστοποιητικά κλπ.), διενεργήθηκαν συνεντεύξεις με τους εκπαιδευτικούς από τους συνεργάτες της επιστημονικής ομάδας και εκπονήθηκε ο τελικός κατάλογος των εξεταστών και βαθμολογητών.

Παραγωγή επιμορφωτικού υλικού και διενέργεια σεμινάρια για εξεταστές

Προκειμένου να εγγραφούν στο Μητρώο Εξεταστών-Βαθμολογητών Ξένων Γλωσσών οι εξεταστές και βαθμολογητές που επιλέχθηκαν, επιμορφώθηκαν και αξιολογήθηκαν. Τα σεμινάρια χωρίστηκαν σε τρεις κύκλους (φθινόπωρο 2007, άνοιξη 2008, φθινόπωρο 2008), ήταν τρίωρα με μέγιστο αριθμό συμμετεχόντων περίπου είκοσι ανά σεμινάριο και έγιναν συνολικά περίπου 30 ανά περίοδο.

Για τα σεμινάρια εκπονήθηκε και αναπαράχθηκε από την επιστημονική ομάδα του υποέργου, εκπαιδευτικό επιμορφωτικό υλικό κατάλληλο για την επιμόρφωση των αξιολογητών της γερμανικής γλώσσας, το οποίο αποτελείται από υλικό σε έντυπη μορφή, προσομοιώσεις εξετάσεων σε DVD, οδηγίες και παλιά θέματα εξετάσεων.

Έλεγχος δεξιοτήτων επιμορφωμένων εξεταστών

Αφού εκπονήθηκαν τα κατάλληλα ερωτηματολόγια, έγινε παρακολούθηση του έργου των εξεταστών από έμπειρους συνεργάτες στις αίθουσες της προφορικής εξέτασης τρεις φορές κατά τη διάρκεια του έργου. Αυτό το Πακέτο Εργασίας είχε σκοπό τη συλλογή δεδομένων βάσει των οποίων έγινε η τελική κρίση των εξεταστών και τα οποία αξιοποιήθηκαν και μπορούν να αξιοποιηθούν και μελλοντικά  για τη συνεχιζόμενη επιμόρφωση των εξεταστών και αποτελούν τεκμήρια για τον έλεγχο ποιότητας της διαδικασίας της προφορικής εξέτασης στη γερμανική γλώσσα και του έργου γενικότερα.

Παραγωγή επιμορφωτικού υλικού και εκπαίδευση βαθμολογητών

Οι βαθμολογητές για τη γερμανική γλώσσα είναι περίπου 70 άτομα. Η επιμόρφωσή τους έγινε σε σεμινάρια των 4 ωρών τρεις φορές κατά τη διάρκεια του έργου (φθινόπωρο 2007, άνοιξη 2008, φθινόπωρο 2008). Για τη διεξαγωγή των σεμιναρίων εκπονήθηκε και αναπαράχθηκε επιμορφωτικό υλικό από την επιστημονική ομάδα, ειδικό για την αξιολόγηση της παραγωγής γραπτού λόγου στη γερμανική, που αποτελείται από θεωρητικό πλαίσιο για τη βαθμολόγηση παραγωγής γραπτού λόγου, ασκήσεις με παλιά θέματα εξετάσεων, σχάρες, κριτήρια και οδηγίες βαθμολόγησης και συμπληρώνεται κάθε φορά με δείγματα των πρόσφατων εξετάσεων.

Έλεγχος δεξιοτήτων βαθμολογητών

Κατά τη διάρκεια των εξετάσεων έγινε παρακολούθηση του έργου των βαθμολογητών από μέλη ΔΕΠ του ΕΚΠΑ και επιστημονικούς συνεργάτες του υποέργου. Το Πακέτο Εργασίας αυτό είχε σκοπό τη συλλογή δεδομένων βάσει των οποίων έγινε η τελική κρίση των βαθμολογητών και τα οποία αξιοποιήθηκαν και μπορούν να αξιοποιηθούν και μελλοντικά για τη συνεχιζόμενη επιμόρφωση των βαθμολογητών και αποτελούν τεκμήρια για τον έλεγχο ποιότητας της διαδικασίας βαθμολόγησης στη Γερμανική γλώσσα και του έργου γενικότερα.

Επιστροφή στα Υποέργα ΣΑΠΙΓ