Υποέργα ΣΑΠιΓ  / Σχεδιασμός του συστήματος και εκπόνηση προδιαγραφών

ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΤΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΕΚΠΟΝΗΣΗ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΩΝ
Επιστημονική υπεύθυνη: Καθ. Β. Δενδρινού

Προηγούμενη Ενέργεια του έργου                  Επόμενη Ενέργεια του Έργου

ΕΚΠΟΝΗΣΗ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΩΝ ΓΙΑ ΕΞΩΤΕΡΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ

Στο πλαίσιο αυτής της Δράσης, εκπονήθηκαν προδιαγραφές για τον έλεγχο ποιότητας και αξιοπιστίας του συστήματος και των θεμάτων. Το Υποέργο αυτό δεν υλοποιήθηκε, εξ όσων γνωρίζω, από της ΕΥΕ και συνεπώς δεν αξιοποιήθηκαν οι προδιαγραφές, τις οποίες το ΕΚΠΑ επιφυλάσσεται να αξιοποιήσει μελλοντικά.

Α. Πλαίσιο αξιολόγησης της αξιοπιστίας των εξετάσεων γραπτού-προφορικού λόγου

Β. Πλαίσιο ελέγχου ποιότητας των οργάνων μέτρησης

Γ. Πλαίσιο αξιολόγησης του ευρύτερου συστήματος

 

Α. Πλαίσιο αξιολόγησης της αξιοπιστίας των εξετάσεων γραπτού-προφορικού λόγου

(α) Ποιοτικοί Δείκτες για τις εξετάσεις σε κάθε γλώσσα του ΚΠΓ

  • Πως γίνεται η εκπαίδευση εξεταστών προφορικού λόγου (από ποιους, σε ποιους και με ποιο τρόπο)

  • Πως εκπαιδεύονται οι εξεταστές προφορικού λόγου στην εφαρμογή κριτηρίων αξιολόγησης προφορικού λόγου

  • Πως ελέγχεται η απόδοση των εξεταστών κατά τη διάρκεια της προφορικής εξέτασης

  • Πως γίνεται η εκπαίδευση εξεταστών γραπτού λόγου (από ποιους, σε ποιους και με ποιο τρόπο)

  • Πως εκπαιδεύονται οι βαθμολογητές στην εφαρμογή κριτηρίων αξιολόγησης  γραπτού λόγου

  • Πως ελέγχεται η απόδοση των βαθμολογητών κατά τη διάρκεια της γραπτής εξέτασης

  • Πως ελέγχεται η (δια)βαθμολογική αξιοπιστία στην εξέταση γραπτού λόγου

(β) Ποσοτικοί δείκτες για τις εξετάσεις σε κάθε γλώσσα του ΚΠΓ

  • Πόσοι εκπαιδευτές εξεταστών και βαθμολογητών έχουν επιμορφωθεί

  • Πόσοι εξεταστές προφορικού λόγου έχουν επιμορφωθεί

  • Πόσοι βαθμολογητές έχουν επιμορφωθεί

  • Πόσο συστηματική είναι η επιμόρφωση των εξεταστών προφορικού λόγου και βαθμολογητών

  • Πόσα εκπαιδευτικά  σεμινάρια για εξεταστές και βαθμολογητές έχουν πραγματοποιηθεί σε πανελλαδική κλίμακα

(γ) Πηγές πληροφόρησης για τις εξετάσεις σε κάθε γλώσσα του ΚΠΓ

  • Επιστημονικά Υπεύθυνοι για την  εκπαίδευση εξεταστών προφορικού λόγου και βαθμολογητών γραπτού λόγου

  • Πολλαπλασιαστές (εκπαιδευτές προφορικού λόγου)

  • Συντονιστές του έργου βαθμολόγησης

  • Εξεταστές προφορικού λόγου και βαθμολογητές

Β. Πλαίσιο ελέγχου ποιότητας των οργάνων μέτρησης

Αξιολόγηση της εγκυρότητας και αξιοπιστίας των οργάνων μέτρησης γλωσσικής γνώσης αναφορικά με την:

(α) Κοινωνική αποδοχή ή εγκυρότητα όψεως (Face Validity) του συστήματος από τους άμεσα και έμμεσα εμπλεκόμενους φορείς:

  • δημιουργούς των θεμάτων

  • εξεταστές

  • υπεύθυνους οργάνωσης της εξεταστικής διαδικασίας

  • γονείς

  • μαθητές

  • διδάσκοντες ξένων γλωσσών σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα

  • εργοδότες και εργαζόμενους σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα

  • εκπαιδευτικά ιδρύματα και λοιπούς οργανισμούς.

(β) Εγκυρότητα περιεχομένου και δομής των θεμάτων εξέτασης (Content & Construct Validity) όσον αφορά στις ακόλουθες ενέργειες:

  • συγκριτική εξέταση του περιεχομένου και των προδιαγραφών εξέτασης από τους δημιουργούς των θεμάτων,

  • a-priori πιλοτική εφαρμογή δοκιμασιών σε αντιπροσωπευτικό δείγμα πληθυσμού,

  • a-posteriori στατιστική ανάλυση της επίδοσης των υποψηφίων σε κάθε ενότητα της εξέτασης,

  • συλλογή και στατιστική ανάλυση των απόψεων των υποψηφίων ως προς την εξέταση και ανατροφοδότηση του συστήματος,

  • συλλογή και στατιστική ανάλυση των απόψεων των εξεταστών ως προς την εξέταση και ανατροφοδότηση του συστήματος,

  • χρήση ηλεκτρονικής πολυμεσικής βάσης υλικού και θεμάτων ελεγχόμενης προσβασιμότητας για τη σύνταξη δοκιμασιών,

  • χρήση εργαλείων αξιολόγησης των απαντήσεων προφορικού και γραπτού λόγου,

  • έλεγχος της διαδικασίας προφορικής εξέτασης,

  • έλεγχος της διαδικασίας βαθμολόγησης,

  • διερεύνηση της επίδοσης των υποψηφίων σε σχέση με τις προσδοκίες τόσο των ίδιων όσο και των διδασκόντων που τους προετοίμασαν για την εξέταση.

Γ. Πλαίσιο αξιολόγησης του ευρύτερου συστήματος

Μπορεί να αναπτυχθεί σε σχέση με τους εξής τρεις Θεματικούς Άξονες (α) Δεδομένα του Συστήματος, (β) Διαδικασίες στο Σύστημα και (γ) Αποτελέσματα του Συστήματος, κάθε ένας από τους οποίους περιλαμβάνει μια σειρά Θεματικών Ενοτήτων. Οι Θεματικές Ενότητες αναλύονται σε έναν αριθμό Δεικτών Ποιότητας οι οποίοι, με τη σειρά τους  μπορούν να αναλυθούν σε επιμέρους κριτήρια.

Οι Δείκτες Ποιότητας έχουν ποσοτικά και ποιοτικά χαρακτηριστικά, τα οποία να εξετασθούν με μορφές ποσοτικής και ποιοτικής διερεύνησης, προκειμένου αφενός να εξασφαλισθεί η πλήρης κάλυψη όλων των στοιχείων του κάθε δεδομένου και αφετέρου να διασφαλισθεί η εγκυρότητα της αξιολογικής διαδικασίας, είτε μέσω της ποικιλίας των μεθόδων που χρησιμοποιούνται είτε μέσω του αριθμού των υποκειμένων που ερωτώνται.

Στα ποσοτικά χαρακτηριστικά καταγράφονται οι αριθμοί δηλ. πόσα χρήματα δίνονται, πόσα ερευνητικά κέντρα, πόσα εξεταστικά κέντρα κλπ. και τι εξοπλισμό διαθέτουν, ενώ στα ποιοτικά χαρακτηριστικά  καταγράφεται το πώς χρησιμοποιούνται οι πόροι και τα μέσα.

Τα ποσοτικά ή ποιοτικά χαρακτηριστικά αποτελούν τα κριτήρια  για τη διερεύνηση του Δείκτη Ποιότητας.

ΔΕΙΚΤΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ

  • Πόροι - Διαθέσιμα Μέσα        

  • Φορέας και ποσόν χρηματοδότησης, εξέταστρα

  • Υλικοτεχνική Υποδομή στους εμπλεκόμενους φορείς

ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ

  • Φορέας Οργάνωσης και διεξαγωγής των  εξετάσεων

  • Φορείς προετοιμασίας των θεμάτων

  • Φορείς έρευνας

  • Φορείς συγγραφείς των προδιαγραφών των εξετάσεων

  • Φορείς προετοιμασίας υποστηρικτικού υλικού

  • Υλικό Υποστήριξης των υποψηφίων

  • Υλικό ενημέρωσης και Υποστήριξης των εξεταστών/ Βαθμολογητών

  • Δημοσιεύσεις για την έρευνα υποστηρικτική προς το σύστημα

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΕΞΕΤΑΣΗΣ

  • Εσωτερική διάρθρωση της εξέτασης -Ενότητες

  • Επιμέρους στόχοι και επικοινωνιακές δραστηριότητες ενοτήτων

ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ

  • Διοίκηση του Συστήματος       

  • Συντονισμός και Προγραμματισμός του Συστήματος

  • Οργάνωση και Διεξαγωγή  των εξετάσεων

ΣΧΕΣΕΙΣ ΚΑΙ  ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ

  • Σχέσεις μεταξύ των εμπλεκόμενων στο σύστημα φορέων

  • Συνεργασία ανάμεσα στους εμπλεκόμενους στις   εξετάσεις

  • Συνεργασία με άλλους φορείς  στο Εσωτερικό ή και στο  εξωτερικό

  • Ανταγωνισμός με άλλα συστήματα πιστοποίησης

ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΜΕ ΑΛΛΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΓΛΩΣΣΟΜΑΘΕΙΑΣ

  • Διαδικασία προετοιμασίας θεμάτων κάθε συστήματος

  • Χαρακτηριστικά των εξετάσεων κάθε συστήματος (π.χ. τύπος εξέτασης, χρονική διάρκεια ανά ενότητα, κατανομή θεμάτων εξέτασης ανά ενότητα, είδη κειμένων, τυπολογία δοκιμασιών 

  • Διαδικασία και εργαλεία αξιολόγησης και βαθμολόγησης απαντήσεων

  • Διεξαγωγή των εξετάσεων (π.χ. διαφάνεια, διαδικασία εγγραφής, γεωγραφικοί τόποι διεξαγωγής εξετάσεων, χρόνοι διεξαγωγής, κόστος, ανακοίνωση αποτελεσμάτων)

  • Μέριμνα για άτομα με ειδικές ανάγκες

  • Επιμόρφωση εξεταστών και βαθμολογητών (είδος επιμόρφωσης, περιεχόμενο, συχνότητα, φορείς)

  • Τύπος εσωτερικής αξιολόγησης του κάθε συστήματος

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ  ΤΟΥ   ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ         

  • Αριθμός υποψηφίων που πιστοποιούνται κάθε εξεταστική περίοδο (ανά επίπεδο, ανά γλώσσα)

  • Αριθμός επιτυχόντων και αποτυχόντων (ανά επίπεδο, ανά γλώσσα, ανά ενότητα)

  • Αριθμός εξεταστών και βαθμολογητών που αξιολογήθηκαν και επιμορφώθηκαν

ΣΥΜΒΟΛΗ ΣΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ          

ΠΡΟΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ    

Προηγούμενη Ενέργεια του έργου                  Επόμενη Ενέργεια του Έργου

Επιστροφή στα Υποέργα ΣΑΠΙΓ