Υποέργα του ΔιαΠΕΓ / Υποέργo 12 


Διαφοροποιημένα, διαβαθμισμένα και προσαρμοστικά όργανα μέτρησης Γαλλικής
 

Η επεξήγηση των τριών επιθετικών προσδιορισμών που εμφανίζονται στον τίτλο του Υποέργου επιτρέπει διασαφήνιση των στόχων και των αναμενόμενων προϊόντων του Υποέργου. Και πριν ακόμη από οποιαδήποτε άλλη επεξήγηση είναι σκόπιμο να δηλωθεί εδώ ότι ο όρος «όργανα μέτρησης» κάνει αναφορά στα «γλωσσικά τεστ» ή «θέματα εξέτασης». Η προτίμηση στη χρήση του όρου «όργανα μέτρησης» αντί του «θέματα εξέτασης» προέρχεται από το γεγονός ότι η όλη διαδικασία αξιολόγησης της ικανότητας χρήσης μιας ξένης γλώσσας (εν προκειμένω της γαλλικής), με προοπτική την πιστοποίηση της γλωσσομάθειας, αντιμετωπίζεται στο παρόν Υποέργο ως ερευνητική διαδικασία, κατά την οποία τα «θέματα εξέτασης» αποτελούν το «όργανο» συλλογής πληροφορίας, η οποία μετά από συγκεκριμένη επεξεργασία μετατρέπεται σε δεδομένα (επιμέρους και συνολικά αποτελέσματα γλωσσικής εξέτασης υποκειμένων που εντάσσονται σε κάποιο δείγμα ή σε πληθυσμό). Με άλλα λόγια, η αξιολόγηση της ικανότητας χρήσης μιας γλώσσας αντιμετωπίζεται εδώ ως ένα είδος επιστημονικής έρευνας, της οποίας όργανο είναι το τεστ, όπως όργανο άλλων ερευνών είναι ένα ερωτηματολόγιο ή μια δομημένη συνέντευξη ή ένα δελτίο παρατήρησης ή ένας φασματογράφος, ένα θερμόμετρο, κτλ.

Με τον προσδιορισμό «διαφοροποιημένα» δηλώνεται εδώ πως τα συμβατικά όργανα που θα παραχθούν στο πλαίσιο του Υποέργου θα ανήκουν σε δύο μεγάλες ομάδες: α) αυτά που ταιριάζουν για μέτρηση της γλωσσομάθειας ατόμων μικρής ηλικίας, δηλαδή ατόμων που βρίσκονται ακόμη στις δύο βαθμίδες της υποχρεωτικής εκπαίδευσης (δημοτικό και γυμνάσιο) και β) αυτά που έχουν ως ιδεατά υποκείμενα παρατήρησης άτομα που έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση και, ενδεχόμενα, βρίσκονται ήδη στην αγορά εργασίας.

Με τον επιθετικό προσδιορισμό «διαβαθμισμένα» δηλώνεται εδώ πως τα όργανα (και συμβατικά και ψηφιακά) που θα παραχθούν δε θα είναι κατάλληλα για μέτρηση της γλωσσομάθειας ατόμων σε ένα μόνο από τα έξι επίπεδα ή βαθμίδες ικανότητας χρήσης της γλώσσας, βάσει της κλίμακας του Συμβουλίου της Ευρώπης, αλλά σε περισσότερα του ενός. Συγκεκριμένα, τα συμβατικά όργανα μέτρησης που θα ετοιμαστούν θα είναι κατάλληλα για μέτρησης της γλωσσομάθειας (εδώ της «γαλλομάθειας») σε δύο επίπεδα ταυτόχρονα, ενώ τα ψηφιακά όργανα μέτρησης θα είναι κατάλληλα για μέτρηση της γλωσσομάθειας ατόμων σε οποιοδήποτε από τα έξι επίπεδα. Η κατασκευή διαβαθμισμένων ψηφιακών οργάνων έχει αρχίσει εδώ και μία τουλάχιστον δεκαετία και δε θα μπορούσε να χαρακτηριστεί καινοτομία. Η κατασκευή, όμως, συμβατικών διαβαθμισμένων οργάνων με προοπτική την πιστοποίηση είναι πολύ δυσκολότερη, σπάνια και καινοτόμος. Στο παρόν Υποέργο θα αξιοποιηθεί η μέχρι τώρα εμπειρία και τα ερευνητικά πορίσματα από τη χρήση διαβαθμισμένου συμβατικού οργάνου για τα επίπεδα Α1 και Α2 στο ΚΠΓ, εμπειρία που, εν μέρει, αποκτήθηκε κατά την υλοποίηση του προγράμματος ΕΠΕΑΕΚ, του οποίου η Πράξη στην οποία εντάσσεται αυτό το Υποέργο αποτελεί φυσική συνέχεια.

Με τον επιθετικό, τέλος, προσδιορισμό «προσαρμοστικά» γίνεται εδώ αναφορά σε μία ιδιότητα μόνο των ψηφιακών οργάνων μέτρησης. Συγκεκριμένα στην ιδιότητά τους να προσαρμόζονται, μετά από σχετικό προγραμματισμό, σε κάποια χαρακτηριστικά του χρήστη, δηλαδή του ατόμου του οποίου το σύστημα πιστοποίησης μετράει τη γλωσσομάθεια. Το βασικό χαρακτηριστικό, αυτό στο οποίο θα επικεντρώσουμε το ενδιαφέρον μας, είναι το επίπεδο γλωσσομάθειας. Πράγμα που σημαίνει ότι η «προσαρμοστικότητα» των ηλεκτρονικών οργάνων ως προς το επίπεδο της γλωσσομάθειας είναι αυτό που θα τους επιτρέπει να είναι περισσότερο «διαβαθμισμένα» από ό,τι τα συμβατικά. Τα ηλεκτρονικά όργανα μέτρησης, βέβαια, θα μπορούσαν να «(αυτο)προσαρμόζονται» και σε άλλες ιδιότητες ή χαρακτηριστικά του χρήστη, όπως το μαθησιακό στυλ, οι επικοινωνιακές στρατηγικές, τα πεδία αναφοράς (δηλαδή τα θέματα συζήτησης που προτιμά ή το επαγγελματικό ιδιόλεκτο που συνήθως χρησιμοποιεί), κτλ. Η ανάπτυξη οργάνων προσαρμοστικών σε όλες αυτές της ιδιότητες δεν μπορεί, ωστόσο, να επιτευχθεί στο πλαίσιο υλοποίησης του παρόντος Υποέργου, λόγω ανεπάρκειας χρόνου και οικονομικών μέσων.

Επιστροφή στα υποέργα του ΔιαΠΕΓ


 

ΤΟ ΕΡΓΟ ΣΥΓΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΕΙΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ  ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΤΑΜΕΙΟ ΚΑΙ ΑΠΟ ΕΘΝΙΚΟΥΣ ΠΟΡΟΥΣ