Έρευνα  

ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΣΑΠιΓ

Προηγούμενη Ερευνητική Δράση                        Επόμενη Ερευνητική Δράση του

Eρευνα για τις στρατηγικEς εξετAσεων του ΚΠΓ

Ομάδα ερευνητών από το Κέντρο Έρευνας για τη Διδασκαλία και Αξιολόγηση της γνώσης της Αγγλικής του Τμήματος Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών διεξάγει έρευνα υπό την καθοδήγηση της καθηγήτριας Β. Δενδρινού με στόχο τη διερεύνηση των στρατηγικών (test-taking strategies) που χρησιμοποιούν οι υποψήφιοι Β2 και Γ1 επιπέδου για να αντιμετωπίσουν τις δοκιμασίες των εξετάσεων του ΚΠΓ στην Αγγλική γλώσσα. Η έρευνα, στόχος της οποίας είναι να καθορίσει τις επιτυχημένες στρατηγικές για την αντιμετώπιση των θεμάτων του ΚΠΓ, ξεκίνησε την άνοιξη του 2008 και συνεχίζεται ως σήμερα.

Κατά την πρώτη φάση της μελέτης των στρατηγικών, το δείγμα αποτέλεσαν οι περίπου τριάντα φοιτητές και εργαζόμενοι του ΕΚΠΑ που μετείχαν στον πρώτο κύκλο του πειραματικού προγράμματος που προσέφερε το Κέντρο Έρευνας για την Αγγλική, στόχος του οποίου ήταν η προετοιμασία υποψηφίων για τη συμμετοχή τους στις εξετάσεις των επιπέδων Β2 και Γ1, στην Αγγλική γλώσσα. Η δεύτερη φάση της έρευνας ξεκίνησε τον Σεπτέμβρη του 2008 με την έναρξη του δεύτερου Πειραματικού Προγράμματος Προετοιμασίας για τις εξετάσεις του ΚΠΓ στην Αγγλική γλώσσα, ενώ  η τρίτη φάση της έρευνας έλαβε χώρα κατά τη εξεταστική περίοδο του Νοεμβρίου 2008, όπου επιχειρήθηκε η μελέτη των στρατηγικών που χρησιμοποιούνται από υποψηφίους Β1, Β2 και Γ1 επιπέδου σε πραγματικές συνθήκες εξέτασης.

Ειδικά ερωτηματολόγια (κλειστού και ανοιχτού τύπου) σχεδιάστηκαν για την κάθε ενότητα των εξετάσεων (δηλ. κατανόηση προφορικού και γραπτού λόγου, παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου) ώστε να εξαχθούν χρήσιμα συμπεράσματα σχετικά με τις στρατηγικές που χρησιμοποιούν οι υποψήφιοι όταν καλούνται να ανταποκριθούν στις διάφορες γραπτές και προφορικές δοκιμασίες. Επιπλέον, μετά την διεξαγωγή των εξετάσεων, για τους μετέχοντες στα δυο πειραματικά προγράμματα προετοιμασίας, οργανώθηκαν συνεντεύξεις όπου οι ερωτηθέντες κλήθηκαν να απαντήσουν σε ερωτήσεις της ερευνητικής ομάδας σχετικά με το βαθμό δυσκολίας των θεμάτων και με το ποιες στρατηγικές από αυτές που είχαν διδαχθεί συνέβαλλαν τελικά στην καλύτερη αντιμετώπισή της εξέτασης.

Τα μέχρι τώρα αποτελέσματα της έρευνας επιβεβαιώνουν την ανάγκη για μια στρατηγικο-κεντρική προσέγγιση (strategy-based approach) στη προετοιμασία των υποψηφίων για τις εξετάσεις του ΚΠΓ. Κύριο μέλημα των καθηγητών που αναλαμβάνουν να προετοιμάσουν υποψηφίους για τις συγκεκριμένες εξετάσεις πρέπει να είναι πώς θα τους βοηθήσουν να επιλέγουν κάθε φορά τις κατάλληλες στρατηγικές χρήσης της γλώσσας.

Γενικά, κρίνεται ιδιαίτερα σημαντική η μελέτη των στρατηγικών αντιμετώπισης των θεμάτων του ΚΠΓ αφού μετά την ολοκλήρωση της έρευνας, η ερευνητική ομάδα θα είναι σε θέση να παρουσιάσει εκείνες τις στρατηγικές που οδηγούν τελικά στην επιτυχία των υποψηφίων. Αυτές μπορούν να αξιοποιηθούν περαιτέρω σε  αναλυτικά προγράμματα προετοιμασίας για τις εξετάσεις του ΚΠΓ (exam syllabus), για υποστηρικτικές εκδόσεις προετοιμασίας καθώς και για την (αυτό)επιμόρφωση καθηγητών που προετοιμάζουν υποψήφιους του ΚΠΓ. Ειδικά για τους καθηγητές.