Έρευνα  

ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΣΑΠιΓ

Προηγούμενη Ερευνητική Δράση                        Επόμενη Ερευνητική Δράση του

ΣYγκριση του ΚΠΓ και Aλλων συστημAτων πιστοποIησης αγγλομAθειας

Ομάδα ερευνητών από το Κέντρο Έρευνας για τη Διδασκαλία και Αξιολόγηση της γνώσης της Αγγλικής του Τμήματος Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών διεξάγει έρευνα υπό την καθοδήγηση της καθηγήτριας Β. Δενδρινού με στόχο τη διερεύνηση των στρατηγικών (test-taking strategies) που χρησιμοποιούν οι υποψήφιοι Β2 και Γ1 επιπέδου για να αντιμετωπίσουν τις δοκιμασίες των εξετάσεων του ΚΠΓ στην Αγγλική γλώσσα. Η έρευνα, στόχος της οποίας είναι να καθορίσει τις επιτυχημένες στρατηγικές για την αντιμετώπιση των θεμάτων του ΚΠΓ, ξεκίνησε την άνοιξη του 2008 και συνεχίζεται ως σήμερα.

Στο πλαίσιο του Έργου πραγματοποιήθηκε έρευνα  για να αποτυπωθούν τα χαρακτηριστικά των πιο γνωστών στην Ελλάδα συστημάτων πιστοποίησης αγγλομάθειας. Η έρευνα αυτή εντάσσεται στο Υποέργο 2 «Όργανα μέτρησης της Αγγλικής Γλώσσας» και στη Δράση/ΠΕ1: «Αποτύπωση της σημερινής κατάστασης ως προς την πιστοποίηση της γνώσης της Αγγλικής γλωσσάς», η οποία ξεκίνησε τον Αύγουστο του 2007 από 7μελή ερευνητική ομάδα με υπεύθυνο τον επικ. καθηγητή Νικόλαο Σηφάκη με σκοπό τη συλλογή στοιχείων και πληροφοριών που αφορούν τα συστήματα πιστοποίησης αγγλομάθειας στην Ελλάδα και την σύγκριση τους με το ΚΠΓ. Βασικό κριτήριο για την επιλογή των συστημάτων ήταν η αναγνώρισή τους από το ΑΣΕΠ (Ανώτατο Συμβούλιο Επιλογής Προσωπικού) καθώς είναι το μονό υπεύθυνο όργανο στην Ελλάδα που παρέχει κάποιας μορφής αναγνώριση σε συστήματα πιστοποίησης γλωσσομάθειας.

Έπειτα δημιουργήθηκε ένα πλαίσιο καταγραφής των οργάνων μέτρησης , δηλαδή τα κριτήρια με βάση τα οποία θα γινόταν η σύγκριση των συστημάτων. Η διατύπωση των κριτηρίων αυτών βασίστηκε στην υπάρχουσα έρευνα γύρω από τα συστήματα πιστοποίησης, στις αρχές που δίνει η EALTA (European Association for Language Testing and Assessment, Ευρωπαϊκή Εταιρία για τις Γλωσσικές Εξετάσεις και την Αξιολόγηση της Γλωσσικής Επίδοσης) για τα σταθμισμένα test, την πείρα των μελών της επιτροπής καθώς και από τα στοιχεία και τις πληροφορίες που συγκέντρωσαν για το κάθε σύστημα πιστοποίησης. Τα 27 κριτήρια χωρίζονταν στις εξής επτά (7) κατηγορίες:

• ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
• ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ
• ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
• ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΕΞΕΤΑΣΗΣ|
• ΟΡΓΑΝΑ ΜΕΤΡΗΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ και ΒΑΘΜΟΛΟΓΗΣΗΣ
• ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ
• ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΕΞΕΤΑΣΤΩΝ ΚΑΙ ΒΑΘΜΟΛΟΓΗΤΩΝ και ΔΙΕΞΑΓΩΓΗ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ. 

Η συλλογή των πληροφοριών έγινε μέσω Διαδικτύου καθώς και με την προσωπική επικοινωνία των μελών της επιτροπής με τον/τους αντιπροσώπους των συστημάτων πιστοποίησης στην Ελλάδα. Έτσι, η πρώτη φάση της δράσης καθόρισε τα κριτήρια σύγκρισης και αντιπαραβολής των συστημάτων πιστοποίησης καθώς και τα συστήματα τα οποία θα συγκρίνονταν. Έπειτα, συντάχθηκε από την επταμελής επιτροπή μια έκθεση  όπου ανά σύστημα πιστοποίησης υπήρχαν και οι απαραίτητες πληροφορίες.

Το υλικό που συγκεντρώθηκε μεταφέρθηκε στο Πανεπιστήμιο και είναι διαθλεσιμο στο Κέντρο Έρευνας της Αγγλικής Γλώσσας. Διατέθηκε μέσω του Κέντρου σε μια άλλη ομάδα νέων ερευνητών οι οποίοι εργάστηκαν υπό την εποπτεία της καθ. Βασιλικής Δενδρινού, επιστημονικής υπεύθυνης του Υποέργου 2. Αρχικά, τα ήδη υπάρχοντα κριτήρια τροποποιηθήκαν και δημιουργηθήκαν νέα. Κατόπιν, η επιστημονική υπεύθυνη ανέθεσε σε κάθε ένα ερευνητή χωριστά διαφορετικό σύστημα πιστοποίησης με σκοπό τη σύγκριση του με το ΚΠΓ, βάση των νέων κριτηρίων. Τα τελικά κριτήρια (33 στο σύνολο) είναι τα εξής:

Α.   ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

    1.   ΕΠΙΣΗΜΗ ΟΝΟΜΑΣΙΑ ΤΟΥ   ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟΥ

    2.   ΦΟΡΕΑΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ

    3.   ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΣ ΤΟΥ ΦΟΡΕΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

    4.   ΦΟΡΕΑΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΟΥ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ

    5.   ΒΑΣΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΟΥ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟΥ – ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

    6.   ΟΜΑΔΑ ΣΤΟΧΟΣ ΤΗΣ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΗΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ

    7.   ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΙΑ ΜΕ ΤΟ ΚΟΙΝΟ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΦΟΡΑΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΓΛΩΣΣΕΣ

    8.   ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΤΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ/ ΤΩΝ ΕΠΙΠΕΔΩΝ ΤΟΥ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

    9.   ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΤΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ/ ΤΩΝ ΕΠΙΠΕΔΩΝ ΤΟΥ ΣΤΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ

Β.    ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

  10.  ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗΣ ΔΙΑΡΘΡΩΣΗΣ ΤΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ (ΠΟΣΕΣ ΚΑΙ ΠΟΙΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΕΞΕΤΑΣΗΣ)

  11.  ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΣΤΟΧΟΙ ΑΝΑ ΕΝΟΤΗΤΑ ΕΞΕΤΑΣΗΣ ΚΑΙ ΕΠΙΠΕΔΟ

Γ.    ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΕΞΕΤΑΣΗΣ

  12. ΤΥΠΟΣ ΕΞΕΤΑΣΗΣ

  13. ΧΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΗΣ ΕΞΕΤΑΣΗΣ ΑΝΑ ΕΝΟΤΗΤΑ

  14. ΚΑΤΑΝΟΜΗ ΘΕΜΑΤΩΝ ΕΞΕΤΑΣΗΣ ΑΝΑ ΕΝΟΤΗΤΑ

  15. ΕΙΔΗ ΚΕΙΜΕΝΩΝ ΠΟΥ ΚΑΛΟΥΝΤΑΙ ΝΑ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΟΥΝ/ΚΑΤΑΝΟΗΣΟΥΝ ΟΙ ΥΠΟΨΗΦΙΟΙ

  16. ΕΙΔΗ ΚΕΙΜΕΝΩΝ ΠΟΥ ΚΑΛΟΥΝΤΑΙ ΝΑ ΠΑΡΑΓΟΥΝ ΟΙ ΥΠΟΨΗΦΙΟΙ

  17. ΕΚΤΑΣΗ ΤΩΝ ΚΕΙΜΕΝΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΓΡΑΠΤΟΥ ΚΑΙ ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΥ ΛΟΓΟΥ, ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΟ ΧΡΟΝΟ ΕΞΕΤΑΣΗΣ

  18. ΈΚΤΑΣΗ ΤΩΝ ΚΕΙΜΕΝΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΓΡΑΠΤΟΥ ΚΑΙ ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΥ ΛΟΓΟΥ, ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΟ  ΧΡΟΝΟ ΕΞΕΤΑΣΗΣ

  19. ΤΥΠΟΛΟΓΙΑ   ΔΟΚΙΜΑΣΙΩΝ

Δ.    ΟΡΓΑΝΑ ΜΕΤΡΗΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ /ΒΑΘΜΟΛΟΓΗΣΗΣ

  20. ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΚΗΣ ΚΛΙΜΑΚΑΣ

  21. ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΙΑ ΕΝΟΤΗΤΩΝ ΜΕ ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΚΕΣ ΚΛΙΜΑΚΕΣ ΚΑΙ ΚΡΙΤΗΡΙΑ

  22. ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ / ΒΑΘΜΟΛΟΓΗΣΗΣ

Ε.    ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ, ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΕΞΕΤΑΣΤΩΝ & ΒΑΘΜΟΛΟΓΗΤΩΝ

  23. ΥΛΙΚΟ ΚΑΙ ΜΕΘΟΔΟΙ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΕΞΕΤΑΣΤΩΝ ΚΑΙ ΒΑΘΜΟΛΟΓΗΤΩΝ

  24. ΥΛΙΚΟ ΚΑΙ ΜΕΘΟΔΟΙ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΤΩΝ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ

Ζ.    ΔΙΕΞΑΓΩΓΗ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ

  25. ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ

  26. ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΓΓΡΑΦΗΣ

  27. ΧΡΗΜΑΤΙΚΟ ΚΟΣΤΟΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ

  28. ΤΟΠΟΙ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗΣ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ

  29. ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΩΝ

  30. ΧΡΟΝΟΣ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗΣ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ

  31. ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΕΙΔΙΚΩΝ ΣΥΝΘΗΚΩΝ, ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ

  32. ΠΑΡΑΛΑΒΗ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟΥ

  33. ΑΝΑΓΡΑΦΟΜΕΝΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟΥ

Ακολούθησε διαδικασία αξιόπιστης περιγραφής του ΚΠΓ με βάση τα 33 αυτά κριτήρια ώστε στη συνέχεια να είναι δυνατή και η σύγκρισή του με το κάθε ένα σύστημα πιστοποίησης. Οι πληροφορίες για το ΚΠΓ ελέγχονταν από τη επιστημονική υπεύθυνη της Ομάδας και επαναδιατυπώνονταν ώστε όλοι  ερευνητές να έχουν κοινή βάση πληροφοριών όσο αφορά το σύστημα του ΚΠΓ.

Τα ευρήματα της έρευνας ελέγχτηκαν, διορθώθηκαν, συμπληρώθηκαν και αποτέλεσαν το υλικό για τη δημιουργία συγκριτικών πινάκων μεταξύ του ΚΠΓ και των άλλων συστημάτων, οι οποίοι παρουσιάζονται στην αγγλική και την ελληνική γλώσσα.